torsdag, februar 02, 2012

Sunde kokuskugler MUMS

Da jeg gik på social- og sundhedsskolen i Esbjerg gik jeg på et livsstilshold, hvor vi bl.a. en af dagene skulle prøve at lave lækker mad, som bl.a. ikke var direkte fedtfattig, men som indeholdte det sunde fedt – umættet fedt og flerumættet fedt. Èn af tingene vi smagte var daddelkugler…… FØJ tænkte jeg da jeg hørte om dem, for jeg har ALDRIG kunnet fordrage dadler! Men måtte jo smage… Og MUMS! De smagte fuldstændig som mine lækre havregrynskokuskugler uuhhhmmm… Dog med et strejf af nødder… Uhhmm…

De indeholder INTET fedtstof ala smør. Al fedt i dem er umættet fedt såsom nødder, dadler og kokusmel. De smager super! Jeg hader seriøst dadler, men de her smager MUMS!

Her er opskriften:

1 bakke friske dadler IKKE tørrede!!!
(de kommer i en lille papbakke, som regel i grøntafdelingen)
200 gram kokosmel
100 gram rå kakaopulver – gerne mere
150-200 gram hasselnødder
(evt. mandler eller peanuts etc. Lad VÆRE med at bruge valdnødder… Det giver dem en besk smag – been there done that)
Smag: ½ dl. Stærk kaffe eller appelsinsaft – kan undlades

Overtræk: 200 gram mørk chokolade 70-80 %/kokosmel/rå kakaopulver/hakkede nødder. Kan undlades hvis de skal være sundere.

Fremgangsmåde:
Fjern stenen i dadlerne og hak nødderne groft eller fint efter smag.
Alle ingredienserne kommes i en stor skål (eller køkkenmaskine – ikke blender) og ælt med hænderne til du har en meget klistret dej. Put lidt mere kokosmel i, indtil du kan trille små kugler.

Det handler om at få en konsistens der er god til at forme små kugler af, eller lave dem som små brød (ligesom en marsbar)… Tilsæt gerne mere kokosmel hvis den er for våd eller lidt væde hvis den er for tør…

Læg dem på et stykke bagepapir. Smelt chokoladen. Vend dem i chokoladen og lad dem køle af på et stykke bagepapir indtil chokoladen er stivnet.

Opbevares i køleskabet i en lufttæt boks – de holder i sådan cirka 100 år (men du har sikkert nået at spise dem før ;) )
Enjoy Rødt hjerte

Og nej….. de er ikke usunde selvom de smager sådan - men husk - alt med måde. De smager fuldstændig som alm. kokuskugler/havregrynskugler basseret på smør. Man kan ikke smage dadlerne. Hvis du ikke bryder dig om kokus, så lad være med at rulle dem i kokusmel. Så vil du heller ikke bide mærke i kokussen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

En hilsen fra dig om mit tankespind

varmer hos mig i mit sind :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Discus