onsdag, december 11, 2013

Ovnbagte mandler med kanel og salt

ristedemandler
Jeg var for nylig i 14 dages praktik hos en praktiserende læge. En af lægesekretærerne havde nogle lækre mandler med, som næsten smagte som indbagte peanuts med kanel og sukker på… NØJ de var MUMS! Jeg spurgte efter en opskrift, men de var importeret hjem fra USA!! DOH! Nå, men så måtte jeg jo se om jeg kunne finde en opskrift, som bare nooogenlunde minde om det, så jeg havde noget at arbejde ud fra…
Jeg prøvede d. 13. nov. at lave nogle brændte mandler i en pande ala de karamelliserede mandler man køber på markeder osv, hvor jeg bare puttede salt og kanel i. De var faktisk også gode, og pigerne og Kent var ret vilde med dem ;) Jeg lavede også en fin lille bøtte til dem.
Her er billedet fra det forsøg:
JEG ville dog have et andet resultat ;) Jo de var da gode nok, meeen de her er efter min mening bedre. De er ikke HELT i skabet endnu, MEN jeg har købt nok mandler til at prøve igen ;)
Jeg har dog lovet en veninde at dele opskriften på dette resultat ;)
Opskrift på ovnbagte mandler version 1.0
2 æggehvider eller 2 bægre past. æggehvider
4 tsk vanilieekstrakt
4 kopper usmuttede mandler
1/3 kop sukker eller rørsukker
1/3 kop puddersukker
1 tsk salt
1 tsk kanel
Pisk æggehviden godt op. Jeg tror jeg piskede dem lidt for meget, men det har ikke haft en dessideret negativ effekt. Så pisker jeg vanilieekstrakten i. Bagefter vender jeg mandlerne i æggehviden.
mandler i skum
Nu skal de andre ingredienser røres sammen.
kanel sukker saltSå hælder jeg det i mandelblandingen og vender det rundt, til alle mandlerne er helt dækket ind, og så strør jeg dem ud på 2 bageplader med bagepapir.
Så ind i en forvarmet ovn på 150o.Jeg gav dem 20 minutter i ovnen og vendte dem rundt, og gav dem 20 – 25 minutter mere. Næste gang vil jeg undlade at vende dem i håb om at de vil blive mere smurt ind i et jævnt lag.
1489141_10202857361015392_74042615_o
Efter 40 – 45 minutter i ovnen så de sådan her ud :) Jeg lod dem køle af på bordet (på bagepapiret) og skildte dem så ad, da de var kølet af. De skal nu opbevares i en lufttæt beholder.
Næste omgang vil jeg lave en større portion med sukker osv og der skal mere salt og kanel i, end denne portion fik.
Velbekomme :)
Jeg melder self. tilbage med version 1.1 ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

En hilsen fra dig om mit tankespind

varmer hos mig i mit sind :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Discus