torsdag, oktober 10, 2013

Ja til sunde boller

Jeg har efterhånden bagt efter denne bolleopskrift en del gange. Det er grovboller med revne gulerødder i. Den er super lækker og luftig. Den er bl.a. UTROLIGT velegnet som burgerboller. Selve dejen er ret klæbrig, men jeg bruger mere mel end opskriften siger, da jeg hellere vil kunne arbejde med dejen i hænderne end med skeer :) Men det er jo self. en smagssag.

bolle

OPSKRIFT

100 g gær (2 pakker)
1 L lunken vand
2 tsk salt
2 tsk sukker
4 spk. olie, fx solsikkeolie (IKKE olivenolie)
3 revne gulerødder
1½ dl solsikkekerner
500 g sigtemel/rugmel/grovmel Størstedelen eller halvdelen skal være sigtemel. Du kan også nøjes med sigtemel
1 kg hvedemel (jeg bruger mere til jeg har en let klæbrig dej, men stadig medgørlig)

VEJLEDNING

Bland og ælt dejen. Form bollerne og læg dem på pladerne. Giv god afstand, da de hæver en del.

Hvis du vil bruge dem som burgerboller, så pres dem ret flade. De hæver en del op alligevel.

Pensl dem med det samme med pisket æg og lad dem så hæve i 20 min.

Bages i ovnen på 180o i 15 – 20 min. (til de er gyldenbrune).

Velbekom :)

Smager EMINENT til burger med salatblanding, rød hjemmelavet dressing ala svigermor uuuhhmmm og pulled pork NUMS!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

En hilsen fra dig om mit tankespind

varmer hos mig i mit sind :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Discus